My Kuali: Petua: cuci buah mata kucing

buah longan memang sedap dan manis rasanya… tapi bila nak makan tu satu masaalah pulak nak kopek kulitnya kan dan selalunya akan ada rasa nak terbatuk2 dan tekak terasa gatal bila lepas makan nya. so sebelum makan tu kena lah cuci buah tu bersih2 dulu lah. bila en asben beli buah ni, kak rose pun tanya cik google camner nak basuh buah ni… dan ni lah dia caranya…rendam dalam air masin, nampak sangat kotor air tu kan..

Petua cuci buah mata kucing dengan air garam

 

Buah mata kucing juga perlu dicuci dengan cara yang betul untuk hilangkan segala kotoran pada kulitnya serta elakkan keracunan dan sakit seperti batuk.

 

CARANYA:

1. Rendamkan buah mata kucing dalam air garam.

2. Biarkan dalam 15/20 minit

3. Keluar segala kotoran pada kulit

4. Lepas tu boIeh bilas buah mata kucing dengan air bersih.

5. Selamat dimakan.

Cuci dengan cara ini lebih terjamin bersih bila nak makan, berbanding sekadar cuci lalukan air.

lepas basuh…. dah bersih dan boleh la makan dengan aman… lepas makan yang ni tak de lagi rasa gatal tekak dah. Alhamdulillah… terima kasih pada yang kongsikan petua ni.
 

ep2p-2