Covid19, tips jaga kesihatan mental

Hari pertama fasa kedua PKP… sama2 kita berdoa semuga wabak ini akan segera berlalu… kak rose nak kongsikan perkongsian dari Dr Razman Zakaria camner nak kekal positive semasa keadaan yang sangat mencabar ini…semuga kita semua dalam lindungan Allah hendaknya.. Aamiin.

LET’S be honest. Fasa ini memang akan menguji emosi dan psikologi kita. Terutamanya individu positif atau pun  Kes Yang Disyaki (PUI), mahupun keluarga mereka terkesan secara langsung.
Jadi bagaimana mahu mengelakkan jadi lebih tertekan? Saksikan perkongsian dari Dr Rozanizam Zakaria dengan mengklik pautan Youtube beliau.
Di bawah adalah nota ringkas yang dapat saya rumuskan dari video perkongsian beliau:

1. Kekalkan rutin harian yang sihat:
 
– tidur dan rehat yang mencukupi
– pemakanan yang seimbang dan sihat
– selitkan aktiviti-aktiviti riadah yang ringan
2. Teruskan berhubung dan bersosial:
 
– Berkongsi perasaan dan emosi dgn orang yang anda rasa selesa, untuk memastikan anda berasa disokongi dalam situasi mencabar kini.
3. Keep your perspective right, cara kita melihat kepada situasi:
 
– Contoh: sekiranya kita melihat isolasi sebagai hukumam atau bebanan, ia akan melahirkan emosi yang negatif ke atas diri kita.
Akan tetapi, sekiranya kita melihat isolasi sebagai pencegahan supaya orang lain tidak mempunyai atau dijangkiti masalah yang sama, mungkin kita mampu melihat ia dari perspektif positif.
Hampir 80 peratus pesakit COVID-19 mengalami gejala ringan dan lebih 90 peratus pula berjaya sembuh. Sekiranya kita melihat dari perspektif positif, ia akan memberi impak  positif kepada emosi kita.
4. Berlatih cara pernafasan + meditasi:
 
– membantu mengurangkan adrenaline dalam otak kita dan juga mengurangkan perasaan panik mahupun gelisah
5. Keep your mind busy:
 
– Sibukkan minda anda dgn aktiviti. Sekiranyan pemikiran kita kosong, maka akan lebih mudah untuk pemikiran negatif menguasai pemikiran kita.
6. Monitor our thoughts:
 
– Pemikiran negatif akan menarik emosi yang negatif.
Dalam keadaan tertekan kita mudah tertarik dgn fikiran-fikiran negatif seperti “saya takkan sembuh”, “saya menyusahkan org”, “orang lain lebih bahagia, sedangkan sy terperangkap di sini”.
Oleh yg demikian cuba tepiskan dan cabar pemikiran negatif dgn pemikiran positif agar ia mampu mewujudkan emosi yg lebih sihat. 
7. Sokongan Spiritual:
 
– Cari hikmah dan makna dengan apa yang terjadi.
Seperti yang di ajar Rasulullah ﷺ:
“Amat menakjubkan urusan seorang Mukmin kerana setiap urusannya adalah baik dan itu tidak akan berlaku kepada seorang pun kecuali kepada seorang Mukmin (yang sempurna keimanannya). Jika dia mendapat sesuatu yang mengembirakan dia bersyukur, maka itu adalah kebaikan baginya. Jika dia ditimpa kesusahan dia bersabar, maka itu adalah kebaikan baginya.”
 
(Hadith riwayat Muslim, No.Hadith : 2999)

ep2p-5small