My Kuali: Serawa sagu nangka

Asalamualaikum dan salam selasa buat semua..

 suka sangat dengan serawa yang bersagu cenggini… maka bila ada lebihan nangka yang kak rose bawak balik dari kampung tu memang nak sangat buat serawa macam ni… tak sedar sampai dua mangkuk kak rose sorang jer ngadap.

nangka yang sangat manis n juicy, masak fresh dari kebun peninggalan arwah mak bapak… besar gedabak buah nangka ni, dapat jugak berbagi dengan kawan2 kat sini… semuga berpanjangan pahala rezeki dari buah ni untuk arwah berdua. Aamiin..

resepi mudah muntuk buat serawa ni..

Bahan-bahan:
isi nangka secukupnya, potong dadu (kak rose suka bubuh banyak2, sedap)
150gm sagu
Air secukupnya
1/2 cawan gula putih (ikutlah kemanisan yang disukai)
1 mangkuk santan kelapa (kak rose guna satu kotak santan)
Secubit garam
Daun pandan

Cara-cara:
1. Basuh dan toskan sagu.
2. Rebus air hingga agak mendidih.
3. Masukkan sagu dan kacau sehingga sagu kembang.
4. Tapis dan lalukan bawah air mengalir untuk buang kanji, ketepikan dulu
5. Masakkan santan dan gula bersama daun pandan hingga mendidih. kacau selalu

6. Masukkan semula sagu tadi
5. Masukkan hirisan nangka.
6. Kacau sebati dan biarkan mendidih seketika.  Sila adjust kemanisan ikut selera anda.

ep2p-5small