Roti jala n kuah durian

 suka sangat dengan kuah santan durian yang lemak manis kaw kaw ni… makan roti jala sikit jer pas tu menghirup kuah ni sampai puas… tak cukup roti jala, esok pagi tu panaskan kuah belen tu, cicah pulak dengan roti gardenia… bertambah2 lah lemak yang berlumba2 nak menepek kat badan yang dah memang kembang semangkuk ni…  resepi roti jala yang memang jadi keeper ni ..

Roti Jala




























2 1/2 sudu besar minyak masak




















3 cawan air/santan/susu segar (saya guna air dicampur sedikit santan)






Sedikit pewarna kuning

 

Cara-cara:














Blendkan semua bahan di atas hingga sebati. Kalau
nak tahu adunan dah boleh dijala atau belum, cuba masukkan sesenduk ke
dalam acuan. Kalau keluarnya tak putus-putus maknanya dah boleh di jala
menggunakan kuali non stick. Kuali biasa pun boleh asal tak melekat.
Kalau pekat tambah air lagi sehingga boleh dijala.












Lepas jala atas kuali biarkan dalam beberapa saat. Kalau dah masak tak payah dibalik terus aje di angkat dan digulung.












Bila
dah siap bolehlah dimakan dengan kuah ayam masak kuzi. Sesuai untuk
open house sebab walaupun sampai ke petang roti jala tu tetap lembut
seperti baru dimasak

Bahan-bahan untuk Kuah Durian:

 

1 cawan isi durian.

2 cawan air.

1/2 cawan santan pekat.

gula melaka secukup rasa-terpulang pada selera masing-masing. (kak rose guna gula putih je)

1 helai daun pandan.

Cara-caranya:

Satukan semua bahan-bahan diatas  kedalam periuk dan masak hingga mendidih.

Siap untuk dihidangkan.

ep2p-5small