My Kuali: Kuih vadai

kuih vadai ni kak rose buat masa lepas deepavali hari tu, tapi tak tergoreng pulak sbb ade jer menda untuk nak disantap… jadi ni kiranya vadai frozen la kan… tak kira lah frozen ker yang fresh ker bila masuk perut semuanya sama jer… dan jadi penyelamat jugak dimasa2 buntu tak tau nak masak apa kan… tapi dek kerana malas punya pasal, mas goreng tu pun togel je sbb tak de daun kari tu..
kak rose kongsikan resepinya kat sini ya..ada yang tanya kenapa bila goreng jadi berderai… pada kak rose le, kena betul2 rendam sampai lembut dan blendkan, adunan akan sedikit lembek, sbb tu kena alas tapak tangan dengan plastik masa membentuk tu… Insya Allah menjadi la vadai tu nanti.

bahan2:

250gm kacang dhal
2 tangkai cili kering, digunting halus
1 tangkai daun kari, racik halus
1/2 lagu bawang besar, diracik (kak rose buh sebiji)
1 camca teh jintan manis biji
1/2 camca teh garam/secukup rasa minyak untuk menggoreng

cara:

rendam kacang dhal selama lebih kurang 4 jam
toskan hingga kering
kisar kacang dhal hingga halus, tidak mengapa jika masih ada sedikit kacang yang x hancur (kak rose guna blend yg kering tu)satukan semua bahan dalam bekas dan gaul rata
leperkan atas tapak tangan yang dialas dengan plastik yg telah disapu dengan sedikit minyak untuk mengelakkan dari melekat
susun atas dulag yg disapu sedikit minyak
goreng atas api yg sederhana besar hingga kekuningan n garing. 

ep2p-2