My Kuali: Kuih pagi jumaat

 Asalamualaikum dan salam Jumaat penghulu segala hari yang penuh barokah… semuga kita semua sentiasa berada dalam lindungan Nya, Aamiin. dan pagi ni kak rose nak tepek kuih untuk buah tangan majlis bacaan Surah Al-Khafi dirumah kawan… dan selepas selesai bacaan tu kak rose join satu lagi majlis ilmu kuliah Dhuha yang juga diadakan dirumah kawan kat sini..Alhamdulillah dapat menghadirkan diri untuk kedua majlis bersama jemaah kawasan perumahan kat sini..

 tapi kuih seri muka pandan ni kak rose cuma bawak ke majlis Kahfi saja… selain itu tuan rumag sediakan laksam yang sangat sedap dan kawan2 yang datang pun dengan berbagai kuih muih… memang penuh meja lah dibuatnya… dan makan pun bagai tak hengat! dimajlis kuliah dhuha pulak, tuan rumah sediakan nasi ayam dengan mee goreng dan bermacam kuih buah tangan kawan2… tapi tak larat nak makan dah… so tengok jer lah… dan cepat2 mintak diri nak balik nak pergi ke hospital pulak…

 resepi serimuka pandan…

Lapisan Bawah:

  • 1 1/2 cawan pulut
  • 1 1/2 cawan santan cair (saya letak 1 cwn je..bergantung pada jenis pulut)
  • sedikit garam

Cara Penyediaan

  1. Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
  2. Lapikkan plastik dalam loyang bulat 10 inci.
  3. Masukkan semua bahan dalam loyang dan kukuskan sehingga masak…dlm 30 minit.
  4. Setelah masak, angkat dan tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
  5. **Sapu plastik dngn sedikit minyak, ratakan dan tekan2 pulut supaya mampat.
  6. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Lapisan Atas

  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 2 sudu besar tepung beras
  • 2 sudu besar tepung jagung
  • 1 cawan gula
  • 4 1/2 cawan santan sederhana pekat
  • 1 sudu kecil garam
  • Cara-cara
  • Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
  • Tuangkan perlahan-lahan atas pulut dalam loyang tadi.
  • Kukuskan lebih kurang 30 minit.
  • Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau plastik.

ep2p-2