Brokoli bawang putih

 uishhhh… lama rasanya tak buat sayur brokoli bawang putih ni.. so bila ada terbeli brokoli, moh ler kita buat sayur febret dan mudah nak sediakan ni. sedap lah tu, meratah gitu jer pun sedap… buat kak rose ler tu… semangkuk ni sekejap jer habis meratah. jom check resepi mudahnya…

Bahan-bahan:

500 gm broccoli
5 ulas bawang putih ~ dipotong dadu
3 sudu sos tiram
1 camca teh tepung jagung ~ bancuh dengan sedikit air
1/2 camca lada sulah
Air ais ~ untuk merendam broccoli
Garam

Cara penyediaan:

1. Celur broccoli selama 2-3 minit dalam air mendidih. Kemudian sejatkan dan rendamkan ke dalam air ais, 2-3 minit dan toskan. (brokoli akan kekal hijau cam kat atas tu)
3. Tumiskan bawang putih dan goreng sehingga garing dan angkat.
4.
Masukkan sos tiram dan air bancuhan tepung jagung ke dalam kuali.
Apabila kuah telah mendidih, masukkan broccoli dan kacau seketika.
Letaklah lada sulah dan garam secukup rasa.
5. Angkat ke dalam mangkuk dan taburkan dengan bawang putih yang telah digoreng tadi. Sedia dihidang. 

ep2p-2