Sup cendawan berkerim

 kalau dah pebret tu, buat lagi dan lagi dan lagi… tak pandang dah creamy soup ni kat pizza hut tu…

 buat sendiri memang puas hati sangat dengan resepi ni… dan yang bestnya boleh taruk ayam dan cendawan banyak2, tak payah nak blend, biarkan ayam dan cendawan chunky dalam sup tu… bila makan tak la terus slurppp jer… ada jugak isi dalam tu nak kunyah kan… suka sangat dengan resepi ni dan selalu akan buat lebih2 untuk menghirup jer instead of cicah dengan roti ni… terima kasih pada yang kongsikan resepi ni ya…

Sup Cendawan Berkrim
 
100 gram cendawan butang jenis segar (kak rose guna yg dalam tin jer)
600 ml air
1 tin susu sejat
1 kiub ayam
1 biji bawang besar – didadu kasar
2 ulas bawang putih – cincang halus
2 camca besar mentega
50 gram tepung gandum
1/2 camca teh serbuk lada putih

 

Garam secukup rasa dan sedikit lada hitam
Sedikit cincangan daun parsley –  untuk hiasan (kak rose gantikan dengan daun pudina)

 

sekeping dada ayam – cincang halus 
sedikit dried oregano – yg ni kak rose tambah

Cara Membuatnya :
 

Cendawan dibasuh. Asingkan 4 – 5 kuntum cendawan tadi dan didadu
sederhana besar. Manakala yang selebihnya, hiris kasar. Ketepikan. Dalam
kuali panaskan mentega, masukkan cendawan dan goreng hingga layu.
Tambah bawang putih dan bawang besar, goreng hingga bawang besar layu
sahaja.  masukkan ayam cincang, tumis hingga masak baru Masukkan tepung dan kacau rata. Gunakan api kecil.

**Masukkan ayam cincang dan tumiskan hingga bertukar warna baru masukkan tepung.


Tuang air dan susu cair, kacau rata, masukkan kiub pati ayam dan biar
mendidih perlahan sambil dikacau kerap hingga kuahnya menjadi sedikit
pekat. Padamkan api dan biar ianya suam. Kemudian kisar halus, tuang
dalam kuali semula. (kak rose omit yg ni, suka yang ade chunky ayam dan cendawan dalam sup tu)





Masak dengan api perlahan hingga mendidih, masukkan cendawan yang didadu
tadi, tambah serbuk lada putih dan kacau rata. Masak hingga pekat. Rasa
dan jika perlu tambah sedikit garam. Hidangkan dengan menabur sedikit
cincangan daun parsley dan taburan serbuk lada hitam serta roti bawang
putih jika suka. 


(kak rose masukkan dried oregano)

suka dengan sup yang ada chunky meats n mushrooms dalam tu… lagi banyak lagi suka la kak rose… tamak sungguh kan!

ep2p-2