Blondie bar

 sekali lagi kak rose buat blondie yang dah kak rose derhakakan resepinya… kita yang buat dia kan… so pepandai gunakan apa yang ada didapo kita la kan…so instead of guna kopi pak belalang, kak rose guna nescafe 3 in 1 tu jer… sedaplah di tekak kak rose ni, cuma tak tau camner rasanya kalau betul2 guna kopi pak belalang tu kan.. apa pun terima kasih pada Nasya yang kongsikan resepi blondie ni..

bahan2

3/4 C mentega
1c gula perang
1/2 c gula putih @ boleh gunakan 2c gula perang
1 sachet kopi pak belalang (nak lebih kopi letak 2 sachet) (kak rose guna nescafe 3in1)
3 biji telur
2 c tepung gandum (ayak)
1/2 tsp serbuk penaik (ayak)
1/2 tsp garam (ayak)
1c kacang macadamia panggang @ badam (cincang kasar) (kak rose guna gajus)
180g cip coklat
 
cara2

Griskan acuan dengan mentega dan di tabur tepung. goncangkan lebihan tepung.
Cairkan mentega dan gula di dalam periuk.
Dengan menggunakan api yang paling perlahan
sehingga mentega dan gula cair.kacau selalu agar tidak hangus
tambahkan kopi pak belalang yang mabeless. 
Penuh dengan khasiat pemakanan sunnah…habbatus sawda..madu…luban…
Gaul rata, matikan api
masukkan telur dan kacau cepat2 kemudian tambahkan bahan yang telah di ayak dan juga macadamia akhir sekali masukkan cip coklat. 
Gaul sebati  masukkan ke dalam loyang yang telah dilengser tepung sedia di masukkan ke dalam ketuhar yang telah dipanaskan terlebih dahulu.
untuk menguji blondie apabila sudah masak, cucukkan hujung lidi @ pisau kecil ke dalam, 
jika ia keluar licin dan bersih bermakna blondie sudah siap.
enak dihidang bersama kopi pak belalang panas @ shake belalang

 

ep2p-5small