Kangkung goreng udang kering

 another lauk yang simple dimple… digandingkan dengan ayam goreng kunyit tu… Alhamdullilah rezki kami hari jumaat tu… ayam goreng kunyit, kangkung goreng udang kering dan telo dadar ala thai yang viral sekejap tu… tapi lupa la pulak nak amik gambo telo dadar tu… laju jer menyuap selepas en asben balik dari semayang… tukang masak pun laju juak, sbb dah sejak hari isnin tak dapat nasi… tu la, sapa suruh malas nak masak kan? asik2 roti jer.. bila dapat nasik jadi macam pelahap pulak… sendiri mau ingat la!

Bahan-bahan

* 1 ikat kangkung segar
* 1 tangkai cili merah(nak pedas,bubuh la cili padi ikut citarasa)*
* 2 ulas bawang merah*
* 1 ulas bawang putih*
* Segenggam ikan bilis/udang kering*
* Garam dan perasa(ajinomoto) secukup rasa
* Minyak masak secukupnya untuk menumis

Cara2
# Potong kangkung mengikut citarasa,bersihkan dan toskan.Bahan2 yg bertanda * ditumbuk hingga hampir lumat
# Bila minyak sudah panas,tumis bhn2 yg dah ditumbuk tadi dan kacau hingga naik bau atau sedikit kekuningan..
# Masukkan garam dan perasa. Kacau jap then masukkan kangkung.
# Gaul rata dan kacau sehingga masak(jgn terlampau masak,x sedap plak) Bagi yg suka berkuah tu,leh bubuh sedikit air dan bila kuah dah mendidih padamkan api..
# Hidangkan segera dengan nasi panas

ep2p-5small