Kuih dangai gula melaka

 Salam sabtu kengkawan… semuga semua sentiasa sihat dan ceria disamping keluarga tersayang…. kuih yang dah lama teringin nak makan tapi tak tau nak cari kat mana… so kodek sendiri lah jadinya… walaupun tak de acuan yang sebenar untuk kuih dangai ni, kita yang buat dia kan, so pepandai lah nak penuhi permintaan tekak yang nak makan sangat, dulu pernah buat jugak kuih ni, terima kasih kak fida dari MyResipi yang kongsi resepi kuih ni tanpa acuannya… bakar jer dalam loyang!  best makan masa masih hangat!

meh kak rose kongsikan resepinya..

Bahan-bahan ( loyang 7×7 in atau 2x acuan pecah 8 )

  • 150 g tepung pulut (1 1/2 cawan )
  • 150 g kelapa parut putih (1 3/4 cawan )
  • 1/2 sk garam
  • 30 g air
  • 100 g gula melaka*- dihiris halus (atau gula hitam/gula tanjung )
  • 30 g kelapa parut putih* 

Cara-cara

  1. Gaul 4 bahan pertama hingga rata tapi masih bederai dan dibahagi 2.
  2. Gula melaka dan kelapa parut putih* digaul rata dan ketepikan.

  3. Loyang disapu sedikit minyak sekeliling,isikan dengan 1/2 bahagian adunan tepung tadi,ratakan dan tekan perlahan dan mampat dan bubuh campuran gula melaka dan ratakan.Akhir sekali ratakan pula 1/2 bahagian adunan lagi dan ratakan dan tekan perlahan2.

  4. Bakar di dalam oven yang telah dipanaskan dahulu pd suhu 150C selama 30 min atau hingga permukaan kuih kelihatan garing.

  5. ***Untuk lapisan pertama,selepas dimampatkan, akak bakar sebentar selama 5-7 min(resipi asal tk bakar),baru lapis dgn gula melaka dan lapiskan adunan tepung kedua..
  6. Sejukkan kuih dan potong dan hidangkan…kuih ini lebih mudah dipotong ketika masih hangat sebab masih lembut.

ep2p-2