Cucur kentang lenyek

 kalau dah memang penggemar cucur, apa pun isinya pasti kak rose suka. selalu jugak buat cucur kentang ni, tapi tak pernah pulak dengan cara lenyek cam ni. bila tadi ade yang kongsikan kat fb pasal cekodok kentang lenyek ni, apa kata kalau kita mencubanya kan… sedap dan lembut jer.  ada jugak yang buat dengan diisikan bahan2 savoury, terus lah teringat macam nak buat begedil pulak kan… yang ni versi yang manis,dan tak sah kalau tak cicah dengan sambal kicap kan…

 resepi nya kak rose dapat dari fb, mohon nak kongsikan kat sini ya.. kak rose buat separuh dari adunan ni…

8bj kentang(rebus & lenyek
halus)

-12sudu bsr gula
-1/2 sudu kecil garam
-1/2 peket tpg gndum
-sedikit soda bicarbonat

Cara2:
-kentang d satukan dgn gula & garam
-masuk tpg gndum
-masuk soda & air sedikit demi sedikit..jgn
lembik sgt..

(gaul dgn tgn lebih afdal..kikikiki)
-biarkan 5-10min
-grg dlm myk yg byk hingga kekuningan..

dan tu dia!!!! stok sambal kicap jawa kak rose yang lebih banyak gula dari cili!…. buat banyak2, simpan dalam fridge, nak makan tinggal cedok jer. senang keja kan!

ep2p-5small