Inilah Gambar-Gambar Indah Ibu Sedang Menyusui Anaknya

Aktiviti menyusui terutama di Indonesia masih kerapkali mengundang kontroversi jika dilakukan ditempat terbuka, lebih-lebih lagi jika anak yang menyusukan sudah kelihatan besar postur tubuhnyadari usia dia yang sebenarnya. Kesan inilah yang setakat ini ditangkap oleh jurugambar seni bernamaIvette Ivens.

Mempunyai tujuan baik agar banyak orang lebih dapat open minded dengan aktiviti semulajadi yangsangat berperikemanusiaan ini, Ivette pun mengabadikan pelbagai foto yang memaparkan betapaindah dan wajar saat dimana seorang ibu menyusukan anaknya.

Ivette memaparkan siri gambar ibu menyusukan anak balitanya ini dalam pameran berjudul ‘IBreastfeed My Toddler’. Dalam pameran tersebut kelihatan beberapa siri gambar ibu menyusukananak balitanya dengan pelbagai pose, fesyen dan lokasi.

Sederet foto indah ditampilkannya mulai dari gambar seorang ibu bergaun putih yang menyusui anaknya sambil berdiri sehingga seorang ibu yang menyusukan anaknya sambil duduk di tengah salji.Begitu apa adanya dan penuh kasih.”Foto-foto ini mewakili apa yang dirasakan masing-masing wanita saat menyusui: suci, indah, damai dan seperti di syurga. Aku ingin orang lain merasakan hal itu juga,” ujar Ivette.Setelah memaparkan siri gambar ibu menyusukan anak balitanya ini, Ivette kini dicari para ibu yang ingin mempunyai gambar sama. Mereka berharap jurugambar yang akan menerbitkan buku Breastfeeding Goddesses itu boleh membuatkan gambar sama seperti yang dipamerkannya.Ivette pun senang akan animo para ibu ini. Dia memang ingin lebih banyak memaparkan gambar ibu menyusukan sehingga nantinya gambar-gambarnya boleh membantu ‘menormalkan’ aktiviti menyusui yang selalu dianggap kontroversi.”Tujuanku untuk membuat menyusukan menjadi hal yang biasa, cute, menghitung dan orang melihatnya selucu kucing menyusukan anaknya. Tidak ada orang yang komplain saat melihat bayi kucing menyusu bukan? Dan tidak ada orang yang peduli dengan usia mereka!” ujarnya.

ep2p-5small