Sweet n spicy chicken oat

 menu untuk meratah…. chicken fillet bersalut oat, parutan carrot n mangga muda…. sedap hingga menjilat jari… sebenarnya ada dua orang kawan bagi mangga muda ni.. rezeki kan, tapi tak tahu nak wat gapo… nak make colek ambo tak panda, nak buat kerabu, malas pulak nak masak nasi…. so buat camni boleh meratah jer…. jange sakik peruk sudah le. tetiba asik nak terkecek kelate lak…. sbb nya satu grup whatsapp ni ramainya ore kelate… jadi kak rose pun terikut2 walaupun asik tersasul!

 resepi ni asalnya dari Nor Secubitgaram, kak rose kongsikan kat sini ya….tapi sayang kak rose punya oat salut dah tenggelam dek tepung jagung pulak…..

SWEET & SPICY CHICKEN OAT

Ingredients:
500 g boneless chicken

1 cup Quaker Oats Quick Cook
½ cup corn flour ~ k.nor gantikan dgn tepung beras (kak rose guna tpg jagung)
Pinch of salt
White pepper to taste
1 egg beaten
2 tsp. fish sauce
Cooking Oil
Curry leaves
5 tsp. Chili Thai Sauce
1 tsp. lemon squeeze ~ k.nor gantikan dgn perahan limau kasturi

Garnishing
2 cloves shallot, finely chopped
1 stalk of coriander leave, finely chopped (kak rose x de… so x letak)
5 chili padi, sliced finely ~ k.nor lebihkan
1 carrot, sliced finely
½ orange; thinly sliced ~ k.nor gantikan dgn parutan mangga muda
1 tsp. sesame seeds ~ lupa nak letak :) kak rose pun lupa da… padahal dah letak botol kat sebelah

1 sudu besar gula ~ k.nor tambah

Directions
Add Quaker Oat Quick Cook together with corn flour in 1 bowl. Stir thoroughly & put aside
Cut
chicken by lengthwise inside measure ½ cm. Marinate chicken with black
pepper, pinch of salt & Fish sauce. Add egg & stir well
Dip chicken into oat / corn flour mixture.
Heat cooking oil in saucepan. Deep-fry the chicken with curry leaves till cooked. Drain and set aside.
Add in the cooked chicken, carrot, shallot, coriander leave, sesame seeds & chili padi into dressing bowl.
Use the oranges to decorate the dish on the side
Mix well Thai chili Sauce & Lemon squeeze. Pour into the dressing bowl. Serve immediately

  nak cepat ngap sampai terlupa nak tabur sesame seeds kat atas garnishing tu…..

 

Cara K.Nor utk garnishing:

Hidang ayam dlm pinggan dan picitkan sos cili thai keatasnya.

Kemudian
gaulkan carrot, mangga muda, cili padi, daun ketumbar, perahan limau
kasturi dan gula dalam sebuah bekas hingga sebati dan letak atas ayam.

Siap utk dinikmati :)

** kak
rose ikut cara nor untuk garnishing…. walllllaaaa!!!! sedap sangat
dengan gabungan carrot dan mangga muda tu…. mmg suggestkan pada kawan2
untuk mencuba!

ep2p-5small