Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Hadir Dengan Aplikasi MyKira GST Untuk Android

Dengan pengenalan GST bermula esok di Malaysia, kini sebuah aplikasi khusus untuk mengetahui sama ada sesuatu barangan adalah dalam lingkungan harga yang dibenarkan ataupun sebaliknya telah pun dilancarkan, dinamakan sebagai MyKira GST.

Aplikasi yang diterbitkan untuk pengguna Android ini, membolehkan pengguna menyemak harga daripada lebih 10,000 produk runcit, dan mengetahui sama ada harga yang ditawarkan adalah dalam julat harga yang dibenarkan ataupun sebaliknya.

Walaupun objektif utama aplikasi ini daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri adalah sesuatu yang baik, namun implementasinya boleh dikatakan agak kurang mesra pengguna.

MyKira GST

Untuk menyemak sesuatu harga, pengguna diperlukan untuk menaip terlalu banyak info – termasuk nama kedai, dan juga lokasi parlimen kita. Disamping itu, setiap carian barangan juga perlu dipilih berdasarkan cadangan yang diberikan (setelah kita taip sesuatu perkataan), dan bukannya meliputi berdasarkan carian kasar untuk sesuatu produk. Disamping itu, aplikasi ini juga dilihat berfungsi dengan sedikit lambat berbanding kebanyakkan aplikasi lain – berkemungkinan besar adalah kerana ia berasaskan kepada web sepenuhnya. Mungkin ini adalah kerana versi pengenalan awal, dan mungkin pelbagai pengoptimasian tambahan perlu dilakukan untuk menjadikan aplikasi ini lebih menarik.

Bagi anda yang ingin menyemak harga barangan yang dikenakan pasca GST sama ada dalam lingkungan ataupun sebaliknya, boleh memuat-turun aplikasi MyKira GST ini pada peranti Android anda hari ini. Versi untuk iPhone dijangka hadir pada bulan April kelak.



ep2p-2