9 Buah Rumah Yang Enggan Berpindah Meskipun Dibayar Berjuta..!!!

Rumah yang masih utuh berdiri secara bersendirian di sekitar arus pembangunan teknologi semasa. Kenapa rumah paku (Nail House) ini masih berdegil tidak mau berpindah walaupun ditawarkan berjuta-juta ringgit. Adakah sebab waris pusaka? Disebabkan adat dan budaya? atau ada sebab tersendiri? Jadi jom kita selongkar 9 buah rumah yang masih berdiri utuh disebalik arus permodenan dan pembangunan.

1. Rumah Keluarga Wu, Chongqing, Cina

Keluarga wu adalah satu-satunya keluarga yang masih tinggal diantara 280 keluarga di daerahnya yang akan dibangunkan shopping mall enam tingkat di Chongqing, keluarga Wu menolak selama dua tahun untuk mengosongkan rumah keluarga mereka yang telah mereka huni selama tiga generasi.  

Yang Wu, seorang juara seni bela diri lokal, menggunakan nunchakus untuk membuat tangga ke rumah mereka, dan mengancam untuk mengalahkan mereka yang berusaha untuk mengusirnya. Isterinya, seorang pemilik restoran bernama Wu Ping yang telah merencanakan untuk membuka sebuah restoran di tapakdasar rumah itu, membuat wawancara dan siaran pers untuk menghasilkan publisitas. Pemilik menolak tawaran sebesar 3,5 juta yuan (US $ 453.000), tapi akhirnya mencapai kesepakatan dengan pemaju pada tahun 2007.


Pada tanggal 4 April 2007, rumah di sentral Chongqing ini dihancurkan dan Wu beserta keluarganya menerima penyelesaian satu juta yuan ditambah apartemen baru yang mewah.

Teruskan Selongkar…
Klik Untuk Baca Lagi »

ep2p-2